Języki obce, a zwłaszcza język angielski, to podstawowe narzędzie do komunikacji z osobami z innych krajów, zdobywania wiedzy, swobodnego podróżowania, a także odnajdywania się w kulturze, życiu codziennym a w przyszłości zawodowym.
Mając to na uwadze prowadzimy zajęcia językowe w naszej szkole tak, aby uczniowie i absolwenci mogli używać go swobodnie i skutecznie się komunikować. Prowadząc zajęcia z najmłodszymi dbamy o zapewnienie im nauki przez zabawę, śpiew i ruch.
Starszych zachęcamy do nauki proponując nowe i ciekawe sposoby na zainteresowanie się językiem angielskim, np. łącząc poznawanie go z nowoczesnymi technologiami. Wyszukujemy wartościowe narzędzia, które motywują uczniów do samodzielnego działania, a poprzez to do samorozwoju.
Język angielski to podstawa.
Naszym celem jest, aby była trwała, solidna i dająca możliwość do dalszego rozwoju każdego ucznia i uczennicy.
Działania i sposób realizacji:
• Language immersion – zanurzenie językowe, czyli stały kontakt z językiem obcym. Powoduje łatwe przyswajanie słownictwa, codziennych zwrotów, mimowolne zapamiętywanie wyrażeń i całych zdań, które następnie są przywoływane z pamięci i wykorzystywane przez uczniów w odpowiedniej sytuacji.
• Total Physical Response – metoda reagowania całym ciałem, stworzona przez psychologa dr Jamesa Ashera, jako pomoc w uczeniu się języka obcego, zwłaszcza dla dzieci. Metoda ta została oparta na założeniu, iż proces uczenia się, czyli rozwijania umiejętności słuchania i rozumienia ze słuchu musi zostać wsparty poprzez zaangażowanie całego ciała, a więc jego ruch.
Dlatego celem tej metody jest zaangażowanie w proces uczenia się wszystkich zmysłów, a więc słuchu, wzroku, dotyku, a nawet węchu, co stymuluje naturalny proces przyswajania wiedzy. Nauczyciele stwarzają więc w czasie lekcji wiele sytuacji, w których dzieci mają za zadanie reagować-odpowiadać „ruchem ciała”. Działania te mają charakter zabawowy, ułatwiają skuteczną naukę i jednocześnie powodują spożytkowanie energii, co pozwala skupić się na innych aktywnościach.
• Story time – w czasie zajęć dzieci poznają klasykę literatury światowej, czytając wersje przygotowane specjalnie z myślą o osobach uczących się języka obcego. W ten sposób poznajemy słynną historię np. Ebenezera Scrooga, Piotrusia Pana, Odyseusza czy Robin Hooda.
• Speaking skills – komunikowanie się w języku angielskim, ćwiczenie dialogów, odgrywanie scenek ma na celu oswojenie z sytuacją, którą każdy spotka w życiu. Dlatego ćwiczymy tę umiejętność rozpoczynając od prostego reagowania (dzieci młodsze), aż po udział w dyskusji, w której dwie strony zajmują stanowisko i próbują się wzajemnie przekonać do własnych racji. W czasie zajęć stosujemy też elementy dramy angażujące uczniów w lekcję, rozbudzające ciekawość i przełamujące lęk przed mówieniem w obcym języku.
• Culture Corner – projekty, które otwierają na świat. Chcemy przygotować naszych uczniów do swobodnego poruszania się we współczesnym świecie. Do tego konieczna jest wiedza na temat innych krajów, osób, kultur. W czasie zajęć uczniowie poznają więc elementy historii, święta i tradycje oraz informacje na temat życia codziennego, zwłaszcza w UK i USA.
• Penpals – korespondencja z rówieśnikami z innych krajów. Nic tak nie motywuje do działania-uczenia się, jak prawdziwy kolega/koleżanka, z którymi można się porozumieć tylko po angielsku. Dlatego z wielkim powodzeniem realizujemy projekt wymiany listów z uczniami z zagranicy.
• Language Special Days – angielski wykorzystujemy też do wspólnego świętowania i zabawy w szerszym, niż klasa, gronie. Tradycją jest wspólne kolędowanie klas starszych w języku angielskim (Christmas Carols’ Day), konkurs wiedzy o UK, USA, Hiszpanii i Niemczech (International Quiz Day), a także przedstawienia teatralne w języku angielskim i niemieckim. Od kilku lat organizujemy Międzyszkolny Festiwal Piosenki Anglojęzycznej Microphone Star.
• World Magazine Club – kontakt z żywym słowem pisanym, artykuły poruszające aktualne tematy, nowinki ze świata muzyki, filmu, sportu, mody i technologii. To wszystko jest możliwe dzięki stałej prenumeracie czasopism językowych wykorzystywanych w czasie zajęć. Pomagają one uczyć się języka jakby mimochodem, przy okazji odkrywania ciekawostek z życia codziennego Brytyjczyków i Amerykanów, czytania o idolach popkultury i ciekawych miejscach.
• English Art – zdobytą wiedzę warto utrwalać i prezentować w ciekawy i miły dla oka sposób. W tym celu uczniowie wykonują plakaty, lapbooki, tworzą prezentacje multimedialne i nagrywają krótkie filmy, które następnie prezentują przed innymi. Utrwalają umiejętności językowe i jednocześnie doskonalą sztukę prezentacji siebie i swojej pracy.
• English on the Internet – internet to kopalnia wiedzy i narzędzi do nauki języka angielskiego. Każde należy jednak dokładnie sprawdzić, aby można było zaoferować je uczniom. Właśnie z takich korzystamy regularnie, a są to m.in. strony edukacyjne British Council, aplikacje: Quizlet, Kahoot, LearningApps, program Pixton (do tworzenia komiksów), Quizizz (sprawdzanie wiedzy w formie quizów wiedzy online) czy Lyricstraining (wpisywanie tekstów piosenek ze słuchu). Prowadzący zajęcia językowe regularnie uczestniczą w szkoleniach na temat wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu oraz szukają inspiracji do wykorzystania zasobów internetu w czasie zajęć z dziećmi.
• CLIL (Content and Language Integrated Learning) – jest to system jednoczesnego, zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego. Pozwala już od najmłodszych klas uczyć się angielskiego i jednocześnie poznawać świat. Najmłodsi poznają tajemnice mieszania barw ćwicząc ich nazywanie, nieco starsi poćwiczą matematykę, a najstarsi poznają np. budowę oka. CLIL jest metodą używaną powszechnie w krajach europejskich, rekomendowaną przez Komisję Europejską.
• Language Groups – uczniowie starsi, gimnazjaliści i licealiści zajęcia językowe realizują w grupach uwzględniających poziom ich umiejętności dzięki czemu osiągają bardzo wysoki poziom komunikacji językowej.
• The English Theater Company – starsi uczniowie regularnie odwiedzają szczególny teatr w Warszawie, gdzie mogą obejrzeć specjalnie do nich kierowane spektakle. Są one wybierane spośród przedstawień prezentowanych na Festiwalu Teatralnym w Edynburgu. Dzięki temu oglądający mają kontakt z żywym językiem i naturalnym akcentem, a przy okazji poznają spektakle o wysokim poziomie artystycznym i literackim.
Na oglądaniu się jednak nie kończy, bo kolejnym krokiem jest przygotowywanie przedstawień przez samych uczniów. Młodzi aktorzy próbują więc swoich sił i chętnie występują na szkolnej scenie.
• English Skills – certyfikaty – przygotowanie do egzaminów Cambridge. Przygotowujemy uczniów do egzaminów językowych Cambridge: Young Learners Starters, Movers, KET, PET for Schools oraz FCE for Schools jak również CAE oraz IELTS Posiadamy status Cambridge English Preparation Centre.